sobota, 11 października 2014

Bazy danych...

Bazy danych to  dziedzina informatyki, dynamicznie się rozwijająca i mająca szerokie zastosowanie wszędzie tam, gdzie niezbędne jest przetwarzanie danych np. w korporacjach.
Każda osoba zwana inaczej użytkownikiem korzystając z komputera spotyka się z bazami danych na każdym kroku.
Zapewne każdy czytelnik mojego bloga  korzysta z serwisów aukcyjnych, portali społecznościowych, bez bazy danych takie serwisy, portale itp. nie mogłyby istnieć. Kupno książki w sklepie internetowym to czynność która, oczywiście nie kojarzy się z informatyką i z jej omawianym działem, a jednak korzysta z jego wytworów i ma z nim wiele wspólnego.

Zastanówmy się jak możemy zdefiniować poprawnie pojęcie baz danych. Często słyszę od kolegi ze studiów, stwierdzenie " Używam bazy danych." jak można zinterpretować to stwierdzenie?
  Najogólniej można stwierdzić, że bazy danych to zbiór informacji wraz z możliwością łatwego dostępu do danych oraz ich zmianę ( tj. modyfikację , dodawanie nowych i usuwanie starych) z poziomu aplikacji z niej korzystającej.
No i właśnie w taki sposób  jest rozumiany  zwrot " Używam bazy danych" oznacza " Korzystam ze zbioru informacji, który łatwo odczytywać  i zmieniać".

Oczywiście, żeby zacząć zajmować się bazami danych należy poszukać odpowiedniej książki.. Kiedy poszukiwałam swojej pozycji NIE kierowałam się przede wszystkim objętością stron, tylko jakością potrzebnego materiału.
Ponieważ czasem nawet jeśli książka jest obszerna może być jakościowo niezbyt dobra.
Tak więc znalazłam książkę, która mnie pozytywnie zaskoczyła swoją zawartością, byłam zdumiona, że książka, która ma stron 207 może zawierać wszystko co jest potrzebne aby zacząć swoją przygodę z bazami danych.
Dzięki tej książce, która przygotowuje  nawet całkowicie " zielonego" czytelnika do spotkania z bazą danych i jej instalacji, zapoznaje z interfejsem programu Sybase SQL Anywhere i co najważniejsze omawia składnie najważniejszych poleceń SQL-a.
Praca z bazą danych to czysta przyjemność. Polecam.


"Bazy danych" - autorzy Włodzimierz Khadzhynov, Piotr Ratuszniak


Książkę można znaleźć tutaj: LINK

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz